Készítette;
2022
A Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség megbízásából a
KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET

Az MHT Szövetség Zöld Kamion Projektjének nagyon fontos kérdése, hogy hová kerüljenek a teherjárműveket kiszolgáló hidrogén töltőállomások. Ezt igyekszik meghatározni a KTI tanulmánya, amely alapvetően a jelentősebb forgalmú TEN-T útvonalakra fókuszál, és ezeken a hidrogénüzemű teherjárművek különböző penetrációs értékeit (forgatókönyveit) veszi alapul a modellezéshez. Emellett figyelembe veszi az ezek meghatározott közelségeben található jelentősebb ipari, logisztikai központokat (különösen pl. intermodális csomópontokat), a jelentősebb városokat (városi csomópontokat), illetve azok népességszámát, amelyek fő „vonzerői” lehetnek a hidrogénüzemű kamionoknak. Továbbá figyelembe vette azon ismert projekt terveket is, pontosabban azok helyszínét (eddig ismert hidrogénüzemű busz, kukásautó stb. projektek), amelyek a közeljövőben valószínűleg mindenképpen hidrogén mobilitási projektet valósítanak meg; valamint a szomszédos országokban már meglévő töltőállomásokat, amelyekhez valamilyen szinten igazodni célszerű a hidrogén korridorok nemzetközi átjárhatósága érdekében.

Különös hangsúlyt kaptak a TEN-T mentén, illetve ~1 km-es közelségükben megtalálható autópálya pihenőhelyek (meglévő töltőállomásokkal), valamint az ezek közti távolságok a modellezés során, mert nagy valószínűséggel ezekhez integráltan kerülnek majd telepítésre a hidrogén töltőállomások is. Az adatelemzés MS Excelben, a térinformatikai műveletek és adatmegjelenítések QGIS szoftver segítségével történtek. (Az elemzés csak a teherjárművekre fókuszál, nem számol az FCEV személygépjárművekkel.) Az adatgyűjtéseket követően, a QGIS-be importált adatokon részletes térinformatikai elemzést hajtottak végre.

A térinformatikai feldolgozás praktikusan EOV vetületi rendszerben került végrehajtásra, így a végeredmény térképi formában is előáll. A modellezés eredményeként kapott helyszíneket magas, közepes és alacsony prioritási sorba rendezte a tanulmány. A legmagasabb pontszámot kapó pihenőhelyek prioritás szempontjából a legfontosabbak, de ezek az elterjedési forgatókönyv szerint a töltőállomások még csak szórványosan jelennek meg.

A narancssárga színnel jelölt pihenőhelyek prioritás szempontjából közepes fontosságúnak számítanak, így reális elterjedési forgatókönyvnek felelnek meg. Prioritás szempontjából kevésbé fontos pihenőhelyek citromsárga színűek, ugyanakkor az elterjedési forgatókönyv a pihenőhelyek magasabb darabszáma miatt már széles körű elterjedtséget mutat.